• עמוד ראשי
  • >
  • מבוכים ודרקונים: איך מנווטים במבוכי הבירוקרטיה – בדרך לקבלת היתר?

מבוכים ודרקונים: איך מנווטים במבוכי הבירוקרטיה – בדרך לקבלת היתר?

הליך התכנון והרישוי של פרויקטים מאתגר וסבוך וכולל מסע ארוך ומתסכל במבוכי הבירוקרטיה הישראלית. מדוע זה כך ומה בעלי העניין יכולים לעשות כדי לעבוד בצורה יותר יעילה ולחסוך זמן יקר? שימו לב – לא מעט. יגאל צ'ודנר, מנכ"ל ומייסד חברת נתיבי הקמה, מסביר
המבוך הבירוקרטי בישראל, שלדעת רבים מעכב את הליכי הוצאת היתרי הבניה, נחשב כעובדה מוגמרת בתחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית בפרט, הגורמת להמון כעס ותסכול בקרב היזמים והקבלנים, במהלך הניווט בין המורכבויות של המסע לקבלת ההיתר.
רבות נעשה במהלך השנים בניסיון לפתור את חסמי הבירוקרטיה ולהגדיל את היצע הדירות, אך דבר עדיין לא השתנה, ונראה שגם הצעדים הנוכחיים של הממשלה, כמו איחוד תהליכי התכנון והרישוי או רישוי עצמי, לא יצליחו לייצר את השינוי המיוחל.
אילו מכשולים בירוקרטיים עליכם לצלוח בדרך לקבלת היתר בניה בישראל, מה עומד מאחורי מכשולים אלו והאם יש ליזמים והקבלנים מה לעשות כדי להקל על ההליך?

המבוכים שצריך לעבור בדרך להיתר

תהליך היתר הבנייה בישראל פועל במסגרת רגולטורית קשיחה שנקבעה בקפידה. מספר משרדים ממשלתיים מעורבים, כל אחד עם מערך האחריות שלו. גם לעיריות המקומיות ולוועדות התכנון יש תפקיד משמעותי בתהליך אישור ההיתרים. וכפי שאתם בטח משערים לעצמכם, התיאום הבין-משרדי בין הגופים הללו, שכולם ממשלתיים נדגיש שוב, מוביל לעיכובים רבים בהוצאת ההיתר וחוסר יעילות.
בשנים האחרונות נעשו אמנם מאמצים לייעל ולשפר את הסביבה הרגולטורית, ואף יושמו רפורמות שמטרתן לפשט את התהליך ולצמצם את הבירוקרטיה. עם זאת, שינויים אלו הצליחו לרכך רק במעט את האתגרים הרבים העומדים בפני יזמים וקבלנים.

למה זה כל כך מורכב???

אחת הסיבות העיקריות להליך ממושך של בקשת היתר היא המורכבות הטבועה בו. יזמים וקבלנים נדרשים להגיש כמויות אינסופיות של מסמכים, כולל תוכניות אדריכליות, הערכות סביבתיות ודוחות הנדסיים. הם נתקלים לא פעם באתגרים גם באיסוף והכנת התיעוד הדרוש לתהליך, כמו גם בתיאום מול הרשויות השונות.
גם התקנות הקפדניות, שנועדו להבטיח עמידה בתקני בטיחות ואיכות הסביבה, דורשות לרוב בדיקה מקיפה של בקשות. תהליך ההערכה היסודי הזה, למרות שהוא חשוב, עלול לקחת זמן רב.
בנוסף, משאבים וכוח אדם לא מספיקים בתוך הגופים הממשלתיים האחראים על מתן האישורים וההיתרים, עלולים להביא לקצב בדיקה איטי יותר ולהגדיל את העיכובים. אתגרי התיאום הבין-מחלקתי מחמירים את הבעיה עוד יותר, שכן גורמים שונים המעורבים בתהליך ההיתר עשויים שלא תמיד לסנכרן את מאמציהם ביעילות.
ובינתיים, הליך הוצאת ההיתר מהווה חוויה מתסכלת במיוחד, בה יזמים מוצאים את עצמם לכודים במעגל אינסופי של הגשת מסמכים, מענה לבקשות למידע נוסף והמתנה מייגעת של שנים ארוכות לאישור הסופי המיוחל.

גורלנו בידינו: איך ניתן להקל על ההליך?

נכון, הליך קבלת ההיתר נראה מרתיע. זו גם הסיבה שיזמים רבים כועסים על הרשויות עוד לפני שמוגשת הבקשה להיתר, מה שמשפיע על הליך הוצאת ההיתר עוד לפני שהחל.
נראה שככלל, נושא הרישוי נתפש אצל יזמים וקבלנים רבים כדרך של הרשויות לשים להם "מקלות בגלגלים". למעשה, עבודה יעילה ושקופה מולי גופי הרישוי מעלה את הסיכוי לקבל את ההיתר מוקדם יותר, שהרי הרישוי הוא לא כלי נגד היזמים, אלא לטובתם.

לניהול הרישוי בצורה מקצועית יש יתרונות ברורים:

1. הוא חוסך זמן יקר: כשאתה עובד עם המערכת, ולא נגדה, אתה עובד יעיל יותר.
2. הוא מסייע לך לשלוט בהליך: שקיפות מלאה מאפשרת לך לראות מי עושה מה ומתי וגורמת לרשויות להיות רספונסיביות ויעילות יותר, וכך לנהל את ההליך בלוח זמנים מסודר וקצר יותר.
3. הוא מספק הגנה: כשאתה עובד מסודר וממוסמך, יש תיעוד לכל דבר. רישוי מסודר הוא תעודת ביטוח מפני חשיפה משפטית, נושא חשוב מאד בתחום היזמות.

ככל שתעשיית הבנייה בישראל ממשיכה להתפתח, כך גוברת ההכרה בצורך במערכת יעילה יותר. על ידי עבודה משותפת, יזמים, קבלנים ופקידים יכולים לתרום לתהליך אישור משופר המטפח צמיחה, חדשנות ושגשוג בתעשייה.
המסר שלי, לאחר שנים של ניסיון ועבודה מול הרשויות – מי שיוזם, תהיה לו היכולת להשפיע. במיוחד בישראל, שבה הכל אפשרי.
הבירוקרטיה היא לא האויב שלנו. אם נעבוד איתה בצורה נכונה נוכל להגשים את המטרות העסקיות שלנו טוב יותר ומהר יותר. הפתרון הטוב ביותר שאני יכול להציע ליזמים וקבלנים החוששים מהליך הוצאת ההיתר – תאמצו גישה אחרת מול הרשויות. גישה שעובדת איתן בשקיפות, בהירות ומקצועיות.

רוצה להתעדכן לגבי מה שקורה בתחום הרישוי?

נרשמים ומקבלים תכנים ישירות למייל פעם בחודש

קישורים שימושיים

כן, אני רוצה לשתף אתגר מקצועי

צור קשר