הקלה ברישוי עסקים – מי ירוויח מזה?

הקלה ברישוי עסקים – מי ירוויח מזה? לפני מספר שבועות נחתם צו שמשמעותו מתן הקלה ניכרת ברישוי עסקים. מי ירוויח מזה? עשרות אלפי עסקים במדינה שיחסכו מאות מיליוני שקלים בעלות רגולטורית.
מי יפסיד? הציבור כמובן. למה? הכל בסרטון. יגאל צ'ודנר, מנכ"ל ומייסד נתיבי הקמה, קבוצת מומחים לניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה.

לאחרונה שרת הפנים הכריזה על פטור לכשבעת אלפים עסקים מחובת רישיון העסק וגם ארבע עשרה אלף עסקים יקבלו הארכת תוקף של רישיונות העסק. היום נדבר על זה. איך זה אמור להשפיע על בקשה לרישיון עסק? לעסקים טיעוני רישיון שחוק מגדיר אותם, ניתן להפעיל אותם רק כשיש להם רישיון עסק. מה זה אומר רישיון עסק? שכל מה שתוכנן בתב"ע, ובא לידי ביטוי בהיתר, כל מה שנבנה בהתאם לתוכניות ואישורים, מופעל בדיוק לפי האישורים האלה.

בודקים בעצם היישום של תכנון ובנייה, והפעלת העסק עצמו. לא לכל עסק צריך רישיון, לא כל עסק טעון רישיון. וזה לא מקרי. המחוקק חשב על זה. למה? כי יש עסקים שהם יכולים להשפיע על שלום הציבור. למשל, מפעל. אם אנחנו עוסקים ברישוי של מפעל, יש צורך באישורים של המשרד להגנת הסביבה, של מכבי אש, של משרד הבריאות.

דוגמא נוספת, חנות בשר. אנחנו צריכים לקבל אישור שהיא מתופעלת בהתאם לחוקים כדי להגן על בריאות הציבור. להבדיל, למשל, חנות בגדים שהיא לא טעונה רישיון. מלונות. זה גם עסק טעון רישיון. תחנות תדלוק, הפצה, קירור. כל דבר שבעצם יכול לסכן את שלום הציבור, הדרך היחידה של הרשויות לבחון אותו, זו דרך רישוי עסקים.

לפני עשרות שנים היה פסק דין "תנובה", מכונת שטיפה, שוועדה מקומית דרשה להוציא רישיון עסק למכונת שטיפה פנימית של משאיות או מכוניות. בעצם זה לא עסק. אין הליך של גביית תשלום. מדובר במכונת שטיפה פנימית שמיועדת לכלי הרכב של החברה. לא מדובר במתקן שטיפה שכל אחד יכול לגשת אליו, אלא אך ורק רכבי חברת תנובה.

חברת תנובה לא הסכימה עם הדרישה של העיריה. בית המשפט תמך בעמדתה של החברה. מכונת השטיפה הפנימית היא לא עסק. העירייה עירערה והפסידה גם עירעור בבית המשפט המחוזי. בית המשפט המחוזי טען שזה לא עסק. התביעה הגיעה לבית המשפט העליון. השופט חשין ז"ל, הפך את כל ההחלטות רק מסיבה אחת, שלום הציבור.

 

הקלה ברישוי עסקים – מי ירוויח מזה?. לסיכום, אנחנו מקבלים החלטות, שלפעמים זה אולי נוח במיוחד לפני הבחירות להקל, אבל צריך לזכור שכל עסק יכול לסכן את שלום הציבור, את הבריאות, את הבטיחות, את הביטחון. לכן חובה שתהיה דרך לבדוק אותו, לבחון אותו והכלי הזה נועד לשלול לו את רישיון העסק וליצור מנגנוני אכיפה תקיפה באמצעות קבלת רישיון עסק שעומד בתנאים לטובת בריאות הציבור.

 

עקבו אחרינו
שתף

כן, אני רוצה לשתף אתגר מקצועי

צור קשר