רישוי עצמי – יהיה או לא יהיה?

רישוי עצמי – יהיה או לא יהיה? תוכנית רישוי עצמי יצאה לדרך! מהיום המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תאפשר לאדריכלים לחתום על היתרים לתוכניות בנייה במקום הועדות המקומיות.
טוב או לא טוב? יעבוד?? יגאל צ׳ודנר, מנכ״ל ומייסד ״נתיבי הקמה״, מדבר בדיוק על המהלך הזה.

רישוי עצמי, יהיה או לא יהיה? אתמול אושרו תקנות לרישוי עצמי בהמשך להחלטות הממשלה. כל אדריכל שהוא מורשה להנפיק היתר בהליך של רישוי עצמי, למבנה למגורים, עד שתי קומות ועד חמש דירות, יכול לעשות את זה אפילו ללא אישור של מכון רישוי. הוועדה מנפיקה דרך תיק מידע את ההנחיות, גורמים מאשרים שצריכים גם להיות חלק מההיתר, ואדריכל מנפיק היתר ומלווה את הפרויקט עד תעודת הגמר.

נראה פשוט. אז למה זה לא יעבוד? א', אנחנו מדברים על שוק מאוד מאוד קטן, התועלת תהיה מאוד נמוכה גם אם ייצאו היתרי בנייה למגורים ברישוי עצמי. ב. אנחנו מדברים על ועדות שעל פי החוק יכולות להחליט שבתחומן זה לא חל. זה עוד יותר מצמצם את השוק דבר נוסף, הוועדה צריכה גם לבדוק את ההיתר והרבה פעמים היא יכולה לערער או לשלול את ההיתר מסיבות כאלה או אחרות. זה כמובן יוריד את כמות ההיתרים ויש גם עניין של אחריות. היום הוועדה אחראית על היתרי בנייה ואפילו עלולה לקבל תביעה. האם היא תמשיך להיות אחראית? או שהאחריות תעבור למורשים? אם כי אנחנו יודעים שעדיין גם לזה אין פתרון. אני גם לא מדבר על ניגוד עניינים שיכול להיות בין היזם שרוצה לקדם את הפרויקט לבין האדריכל שאמור להנפיק את ההיתר ועל עוד כל מיני דברים שביישום ההנחיות של החוק ואשר עלולים לא לעבור.

ולמרות זאת, חשוב מאוד לעשות את הצעד הראשון ולשנות תרבות במדינת ישראל. לבנות על פי תוכניות, לבנות על פי היתרים ובסופו של דבר חלק מההיתרים נוכל להנפיק ברישוי עצמי ובכך להקל על העומסים בוועדות ולהגדיל את כמות ההיתרים שיוצאים במדינת ישראל גם למגורים וגם לתחומים אחרים.

עקבו אחרינו
שתף

כן, אני רוצה לשתף אתגר מקצועי

צור קשר